Tavattomaan monisanaisuuteen ja toistoon on kuitenkin piilotettu helmiä. Näkymien yksityiskohtaiset kuvaukset innostavat kuulijan kuvittelemaan. Luonto ja hetken merkityksellisyys herättävät ihailua. Kansankuvaus on tarkkasilmäistä ja itse asiassa ihannoi arkisia iloja. Vaikka todennäköisesti samassa laulussa joku saa pilkkakirveestä ja Fredman kehottaa ryyppäämään. Pelkkä sanallinen ilotulitus pakottaa lukijan ihmettelemään. Ja sitten koskettava käänne herättää myötätunnon tai liikutuksen. Huolimatta urastaan viihdyttäjänä Bellman onnistui olemaan runoilija.
Hänelle itselleen tällainen pohdinta olisi todennäköisesti ollut vierasta. Varmaankin vain mietti, miten hankkisi perheelle elannon sulkakynällään. Viinin ylistyksen esikuvat hän otti antiikista ja sekoitti siihen hulluttelevan, raadollisen 1700-luvun kaupunkilaiskuvauksen. Hän tähtäsi korkealle muodon taitajana ja kuninkaan viihdyttäjänä.
Yrjö Liipola 1929 |
Sanot aina että elät huomenna, Postumus, aina huomenna.
Sanohan, Postumus, tuo huominen, koskahan se tulee?
Kuinka kaukana se on, mistä sitä on haettava?
Tuskin se parthien tai armenialaisten luona piilee?
Huomisellasi on jo Priamuksen tai Nestorin ikävuodet.
Huomennako elät? Postumus, tänään se on jo myöhäistä.
Joka viisaasti teki, Postumus, eli eilen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti