maanantai 20. tammikuuta 2014

Sovituksen merkitys valkenee Helsingin Balalaikkaorkesterin edellisiä äänitettyjä töitä kuunnellessa. Nopeat kappaleet ovat selvimmin venäläiseen kansanmusiikkiin pohjautuvaa, sovitettua taidemusiikkia. Domra- ja balalaikkakokoonpano onnistuu paikoin kuulostamaan jopa jousisektiolta. Näppäilyssä sointi on pizzicato. Tremoloiden ja maalailevan harmonikan soittaessa yhteen mieleen tulevat jouset legatossa.



Keskellä johtaja Klykov, solistit Jormanainen ja Druzhinin vierellään. Kuva Janne Käpylehto


Live-äänityksistä kuulee, kuinka rytmin käsittelyyn on paneuduttu. Solistien ja orkesterin vuorottelu tuo sointiin lisää värisävyjä. Monessa kappaleessa tremololla hiljaa säestävät balalaikat luovat hienon äänimaton, kuin sumun läpi paistavan auringon. Balalaikkaorkesterin soittoa vuosilta 2010–11 kuulee levyllä Helsingin Balalaikkaorkesteri 100 vuotta, kappaleet 11–18.

Orkesteri on soinniltaan ainutlaatuinen Suomessa. Bellmanin musiikkia on esitetty vaihtelevilla kokoonpanoilla, mutta aiemmin ei balalaikkaorkesterilla. Bellmania orkesterille sovittaa Jevgeni Antonov.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti